Livia Fränkel!

Började dagen med att vara på Folketshus, på utställningen av våra surrealistiska målningar.
Efter det cyklade vi direkt till Sporthallen där vi lyssnade på föreläsningen av Livia Fränkel, var riktigt intressant att höra hennes historia kring andra världskriget, lite tråkigt att hon inte berättade mer om själva förintelsen men krävdes inte mycket av de hon berättade om den för att de skulle börja tåras i ögonen. Köpte även en av hennes böcker, Skärvor av ett liv, som hon och hennes syster har skrivit tillsammans.
Jag är tacksam över att jag fått höra detta från en person som verkligen varit med och sett allt med egna ögon, men tråkigt att det är så få som är vid livet och vi är troligtvis den sista generationen som får möjlighet till något sådant.
Att försöka leva sig in i hur det kunnat vara är nog hemskt, men det finns ingen som någonsin kan föreställa sig exakt hur det varit att kämpa sig igenom förintelselägren och överlevt!
Detta är en kvinna jag beundrar väldigt mycket, så stark!

Ingenting är omöjligt.

 

Har även haft kör och varit på middag hos Mattias och fira Maria som fyller år idag. Grattis! :-)


Kommentarer
Linus säger:

Det var hennes storasysters bok, Hedi Frieds bok du köpte.

Jag har liknande erfarenhet efter nio års mobbning i grundskolan med sparkar och blev jagad av 30 personer som jag trodde skulle döda mig en gång.

2011-09-22 | 11:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback